Projekti alkoi virallisesti huhtikuun alussa, kun kävin poistattamassa hormonikierukan. Olin käyttänyt sitä lähes kaksi ja puoli vuotta. Rehellisyyden nimissä on sanottava, etten tiedä, olenko valmis äidiksi. Tunteeko kukaan olevansa, vielä tässä vaiheessa? Jos ikää on kuitenkin ehtinyt tulla mittariin jo 32 vuotta, ei oikeastaan kannata odotella enää kovin kauaa, mikäli on varma siitä, että lapsia haluaa.

Minulla on ihana aviomies ja hyvä koti. Miehellä on erinomainen työpaikka, ja minullakin työ josta pidän, vaikkakaan en voi käydä ansioitani varsinaisesti kehumaan. Ulkoiset puitteet ovat siis kunnossa, mitä perheen perustamiseen tulee. Rakastan sisarusteni ja ystävieni lapsia, joten ajatus omasta lapsesta tuntuu ihanalta.

Ehkäisyn kanssa minulla on ollut huomattavan paljon ongelmia. Yhdistelmäpillereitä en ole koskaan voinut käyttää, minipillereiden kanssa minulla oli kuukautiset kahden viikon välein. Hormonikierukka osoittautui lopulta toimivaksi ratkaisuksi, vaikka tietenkään senkään kanssa en voinut kuulua niihin onnellisiin, joilla kuukautiset loppuvat kokonaan. Ei, minä tiputtelin iloisesti aina noin kahdeksan vuorokautta, vaikka ennen kierukkaa kuukautiset olivat kestäneet 4-5 vrk.

Jotenkin ajattelin ehkäisyongelmieni vuoksi, että minulla on luultavasti hankaluuksia myös raskaaksitulemisessa. Kaveripiirissä monilla on kestänyt pitkäänkin, ennen kuin on tärpännyt. Siksi päätin, että en halua enää odotella, vaan Projekti kannattaa aloittaa nyt - jo ihan siltä varalta, että kestää vuoden, parikin, ennen kuin jotain tapahtuu.

Tällainen on siis tämän tarinan tausta.